Kort innføring i lavkarbo

Du kan spise!

Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre,
omelett. Så mange du vil ? hver dag.

Fisk o g s kalldyr, All slags fisk. Gjerne fet fisk
som makrell og sild er suverene valg. Ikke
paner fisken. OBS! Oppdrettslaks har mer
omega 6 enn omega 3, og bør unngås.

Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig,
medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.
Fulg, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i
panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.

Innmat, lever, nyrer, osv.

Sauser, dressinger, majones, olivenolje,
kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller
fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på
forpakningen eller lag selv.
Det er lett å lage
saus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!





Du kan også spise!


Grønnsaker, som vokser over jorda. Kål av alle
slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål,
asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven,
spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater.
Avokado og kokosfett er godt og tillatt.

Med litt mer karbohydrater: Løk, paprika, tomat.

Meieriprodukter, ekte meierismør og setersmør,
all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella,
Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster.
Fløte, Creme fraiche, Hmelk,
fløte, sukkerfri
yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene.

Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt,
kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynn
med å ta bort de magreste variantene.



------------------------------------------------------------------------------

Unn deg til fest!


Når og om det er fest bestemmer du selv, men
vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.

Mørk s jo kolade: Minst 70 % kakaoinnhold

Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker
med sukkerfritt blandevann.

Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandel, macademia

Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer
også fint som panering).




_____________________________________________

Unngå!
!!!


I disse produktene er det mye karbohydrater,
så kutt ned etter dine forutsetninger og
ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du
være forsiktig med disse varene. Hvis du i
tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det
meste.

Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning,
sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus,
kaker og kjeks. Ikke glem alt sukkeret som er
?gjemt? og som finnes overalt. Sjekk
innholdsfortegnelser!

Poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød og
frokostblandinger; er også sukker, bare i en
annen form, også grove og
fullkorns varianter.
Potetgull og pommes frites.

Ris, mais, couscous, bulgur; er også sukker.

Margarin! Kunstig fett som
er et kjemisk
produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte
meierismør i stedet.

Pølser og blandings pro dukter som
inneholder stivelse, potetmel og sukker. Les
innholdsfortegnelser ? det finnes gode
produkter på markedet.

Omega 6rike
matoljer som maisolje,
jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje.

Øl, som er flytende brød!

Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørket
frukt er derfor konsentrert sukker.
Bær er
bedre ? bringebær har minst karbohydrater.

OBS! Hvis du har diabetes og behandles med
insulin eller andre tabletter enn metformin, så gir
mindre karbohydrater i kosten mindre behov for
medisiner. Med uforandrede doser risikerer du at
blodsukkeret blir for lavt! Konferer med din lege
før du begynner med denne kosten.
_____________________________________________


Hvorfor virker det og hvordan?


Dette handler ikke om kalorier inn og ut.
Kalorier er et mål på energi og fungerer best
om man skal bruke det til brensel. Kroppen er
mer komplisert enn det, for det er mye annet
som spiller inn. Som for eksempel hormoner.
Det viktigste hormonet for vekten er insulin.
Insulinets oppgave nr. 1 er å transportere
glukose (sukker) inn i cellene, der den brukes
til energi. Insulinets oppgave nr. 2 er å
omdanne og lagre sukkeret som glykogen i
leveren og fett i fettcellene.
Hormonet glukagon er kroppens budbringer
som gir ordre om å forbrenne ? eller bruke fett.
Når insulinnivået er lavt i lang nok tid om
gangen, frigjøres glukagon som begynner å
forbrenne fett.

Med dagens anbefalinger fra Statens
Ernæringsråd, og ulike dietter hvor man skal
spise karbohydratrik kost 6 - 8
ganger omdagen,
vil aldri glukagonet bli frigjort. Insulinet
?låser? fettcellene så lenge blodsukkeret er høyt
og ustabilt.

Det har vist seg at fete personer vanligvis har
høye nivåer av insulin i blodet, og slanke
personer har lave nivåer. Store mengder insulin
i blodet fører i lengden til vektoppgang i form
av fett. Tilstrekkelig lave nivåer har motsatt
effekt, og gir vektnedgang. Fettcellene vil da
langsomt avgi sitt innhold til blodet og tar ikke
opp næring, som igjen fører til at de krymper.
Denne frisettingen sørger for solid næring for
kroppen, og man har derfor lettere for å holde
seg mett lenger.

Man kan selv påvirke mengden av insulin i
kroppen relativt enkelt gjennom maten man
spiser. Et høyt innhold av sukker eller andre
karbohydrater i maten, gir en rask stigning av
insulin i blodet. Fett og protein gir normalt langt
fra samme stimulering av insulinproduksjonen.
Dette er årsaken til at et kosthold bestående av
tilstrekkelig lavt nivå av karbohydrater hos
overvektige normalt gir vektnedgang.

Kilde LCHF Norge

15 kommentarer

Jeg kunne aldri levd på lavkarbo mat:P ..jeg elsker pasta og ris og poteter og pølser og mais og couscous og ikke minst potetgull!!!!:D Og øl,hehe:D ..det er altfor mye mat med karbohydrater jeg er glad i:D Pluss at sønnen min har diabetes, og han må ha i seg karbohydrater:)

LAVKARBO

27.02.2010 kl.20:57

Hege`s Skisse: Synd for deg det ;) Helse er viktigere enn hva som er "godt" Nå er det også slik at de som er har diabetes har stor helsegevinst av å spise mindre karbohydrater og mer fett, da blodsukkeret blir stabilt, mange kan også slutte med medisiner på dette kostholdet..
Åjada, helse er viktig, og etter at han fikk diabetes er det ekstra viktig med ett sunt kosthold.. det er jo snakk om å spise i begrensede mengder:) ..Det er ikke slik at lavkarbo-mat er det eneste sunne kostholdet liksom;) ..Han har diabetes 1, så det går ikke ann å slutte med medisiner uansett hvilket kosthold han har, han er insulinavhengig, de som kan slutte med medisiner har diabetes 2.. og for å holde blodsukkeret stabilt trenger han karbohydrater..noe vi også fikk beskjed om fra ernæringsfysiologen vi pratet med på sykehuset da han fikk diagnosen.. særlig når han har lavt blodsukker trenger han karbohydrater for at blodsukkeret ikke skal synke igjen.. da skal han ha raskt sukker, og så en skive grovt brød eller lignende, for hvis ikke faller han rett ned igjen...

SILJE HELENA.

27.02.2010 kl.21:42

Sv: Det gjør den helt sikkert :) Dette er en plan sykehuset har satt opp for meg, de trapper planen opp litt etter litt, ettersom jeg vender meg til mat igjen.

LAVKARBO

27.02.2010 kl.22:20

Hege`s Skisse:neida ikke det jag har sakt, men stivelse og sukker er jo ikke sunnt uannsett hvordan man vrir på det. hvis man ikke kan slutte kan man hvertfall redusere insulin bruket med lavkarbo kosthold. "Personer med diabetes type 1 må ha daglig tilførsel av insulin resten av livet,men det finnes unntak. Mengden insulin de trenger, avhengig av hvor mye karbohydrater (sukkerarter og stivelse) de spiser og hvor mye insulin bukspyttkjertelen fortsatt evner å produsere. Erfaringene viser at mange kan kutte insulintilførselen med 50-80%, dersom man går over til et kosthold med lite karbohydrater."

"Et kosthold rikt på karohydrater helbreder ikke diabetes, hindrer ikke at stadig flere utvikler sykdommen og lindrer heller ikke de mange lidelsene som er assosiert med diabetes. Tvert imot opprettholdes avhengigheten av insulin og andre medikamenter, ifølge Poleszynski.

Det er også lagt frem studier at insulin øker sjangsen for hjerte og kar sykdommer, så da vil det jo være en stor fordel å minke insulintilførselen ved å spise mindre "sukker"

http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/29/2/166.abstract?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=mellbin+ryden&searchid=1&FIRSTINDEX=0&resourcetype=HWCIT&eaf

spisdegfrisk_lchf

28.02.2010 kl.09:55

Jeg kopierte og limte, folk trenger å lese!! :)
Alt dette er jeg fullt klar over!! Jeg lever med ett barn med diabetes 24 timer i døgnet, og har studert kosthold og alt som har med diabetes å gjøre, for at han skal ha ett så sunt liv som mulig, og jeg er fullt klar over hva som må til for å holde blodsukkeret hans så stabilt som mulig, og hvordan holde insulinmengden på ett ønskelig nivå!! Du har nok helt sikkert satt deg veldig inn i hva som er fordelene med å spise lavkarbo-mat, men jeg har satt meg veldig inn i hva som er bra å spise for min sønn med diabetes.. og det er ikke ett lavkarbo-kosthold!!!

Som diabetiker skal han ha med karbohydrater i måltidene sine, det sier alle bøker om mat og diabetes, og også ernæringsfysiologene.. Men skal jo da såklart ha mest mulig av de langsomme, og minst mulig av de hurtige. Som jeg skrev i forrige innlegg så er det snakk om å spise i begrensede mengder.. maten med karbohydrater er det det er minst av på tallerkenen, men de skal være der for at han skal ha ett så sammensatt måltid som mulig, og for at blodsukkeret hans ikke skal ligge for lavt. Vi har også en haug med bøker som viser innhold av karbohydrater i den forskjellige maten for å enklere kunne beregne mengden..

Karbohydrater er kroppens viktigste energikilde. De er også den formen for energi som cellene i kroppen foretrekker å bruke for å dekke den energien som må til for at vi skal kunne utføre muskelarbeid og fysisk aktivitet. Og de er også nødvendige for å dekke hjernens behov for energi. Kostholdet som anbefales ved diabetes, og som også anbefales alle andre, er ett optimalt sammensatt kosthold som forebygger ulike livsstilssykdommer. Og personer som er fysisk inaktive og pasienter med diabetes 2 anbefales å velge ett kosthold som er rikt på langsomme karbohydrater fra grovt brød, grove kornprodukter og grønnsaker.

Ernæringsmyndighetene anbefaler at halvparten av den energien kroppen trenger bør komme fra karbohydrater. Dette gjelder også de som har diabetes, selv om det er karbohydratene som ender opp som sukker i blodet. Og det er er også snakk om å kombinere karbohydratholdig mat med annen type mat, som foreksempel fiber, som bremser blodsukkerstigningen.

Jeg har studert side opp og side ned om kosthold for diabetikere, og dersom du ikke har diabetes selv, eller har ett barn med diabetes, slik at du lever med diabetes i livet ditt 24/7, trenger du ikke å fortelle meg hvordan jeg skal best legge opp kostholdet for min sønn, etter det jeg antar er ett random søk om kosthold og diabetes på internett.

Ha en fin søndag:)

LAVKARBO

28.02.2010 kl.11:11

Hege`s Skisse: Helt greit det, det er jo opp til deg hvilken kosthold du/dere vil leve på.:) Men siden du har satt deg så godt inn i dette, kanskje det kan være av interesse av å lese litt om de som mener det motsatte, skader hvertfall ikke:) Og det er jo nye studier som går i mot alt det vi har lært om mettet fett og karbokostholdet vi har hatt de siste 100årene. Anbefaler må se dokumentaren Fat Head hvis du er interisert i helse og kosthold.Det du skriver om karbohydrater er jeg dog uenig i, "Det er en misforståelse at hjernen må ha 125-150 g glukose pr. døgn, men korrekt dersom man baserer sitt energistoffskifte på et kosthold dominert av karbohydrater. Imidlertid reduseres hjernens glukosebehov til bare 1/3-1/4 av dette dersom man venner hjernen til å bruke ketonlegemer. Hjernen bruker gradvis mer ketonlegemer under faste eller om man spiser fettrik kost. Nyere forskning har vist at ketonlegemer gir mer energi (ATP), og gode resultater av høyfettkosthold er vist ved en rekke sykdommer, inkludert epilepsi, Alzheimers, Parkinsons og MS. Dette har fått forskere til å kalle ketonlegemer "hjernens superbrensel". Mennesket kan leve uten tilførsel av karbohydrater,men ikke uten fett og protein."

Les mer om steinalderkost her:

http://lowcarbs.blogg.no/1267304795_steinalderkost.html

Nå blir det jo anbefalt lavkarbokosthold hos diabetikkere, og det tror jeg kommer til å komme mer frem etterhvert(vi nordmenn er jo litt trege)

Også for alle som er jo et lavkarbokosthold blitt godkjennt av mattilsynet så det kommer jo sakte men sikkert inn ny måte å tenke på. Det er mange som slår sprekker i mytene av det vi har lært så ville ikke ha stolt blind på det enæringsmyndightene sier om enæring, de har jo også sagt at mettet fett er farlig(ingen bevis) og at kolestroll gir hjertesvikt(feil) Kolestrol har ingenting med hjertesykdom og gjøre. Kunne sikkert skrevet masse om dette, men dette er jo for som er litt mer engasjert i kosthold og helse en folk flest, og jeg skjønner at folk kan vøre skeptiske til et lavkarbo kosthold, forde vi er lært opp fra var små at fett er farlig og karbohydrater er bra. bla bla bla

Ha en fin dag videre ;o)
Som sagt, vi spiser karbohydrater, men styrer unna de hurtige, og de langsomme inntar vi med begrensning.. men Benjamin må ha litt av dem, for måltider han har uten karbohydrater fører til føling innen neste måltid.. jeg har lest om både for og i mot, og jeg følger det som gir best blodsukkermålinger hos min sønn ut i fra vår egen erfaring:)

Så avslutter jeg debatten vår her.. du har ditt syn, og jeg har mitt.. forsåvidt har vi jo ett LAVkarbo-kosthold vi også, ettersom vi begrenser dem og holder oss til de langsomme karbohydratene.. men vi har ikke ett ANTIkarbo-kosthold, for det ville ikke funket for Benjamin.. målet vårt er å ha så stabile blodsukkermålinger som mulig, der vi prøver å unngå følinger, og det går ikke uten karbohydrater, for uten dem holder ikke blodsukkeret hans seg på ett ønskelig nivå. Og jeg sier igjen, så sant du ikke lever med diabetes i huset ditt 24/7 kan du ikke uttale deg så mye om kosthold og diabetes bare ut i fra studier.. du er nødt å utforske i praksis også, noe vi (dessverre) har måttet gjøre mye av..

Let`s agree to disagree,hehe:))

spisdegfrisk_lchf

28.02.2010 kl.15:37

Kroppens favoritt-energikilde er fett! Vi trenger ikke karbo. Jeg lever fint uten, har det bedre med fettkost :)

Mari

17.01.2011 kl.13:46

"Og jeg sier igjen, så sant du ikke lever med diabetes i huset ditt 24/7 kan du ikke uttale deg så mye om kosthold og diabetes bare ut i fra studier.. "

Så jeg som er sykepleier kan ikke uttale meg om diabetes og kosthold fordi jeg ikke lever med diabetes 24/7 ? Hm. Okei.

ANONYM

13.10.2011 kl.13:18

Bananer er vell også Frukt! Men de inneholder ikke "bare" sukker og vann... en haug med B- Vitaminer. Og sist jeg sjekket inneholder frukt en hel del vitaminer og antioksidanter også. Så at frukt inneholder kun sukker og vaann, er vell ikke helt riktig da!

Mira

27.10.2011 kl.23:09

Fantastisk innlegg! Takk :)

Kaja N

07.05.2013 kl.14:38

Jeg ser at dette innlegget og svarene under er gamle, men jeg vil bare kommentere debatten om diabetes og lavkarbo. Jeg har en sønn som har alvorlig diabetes. Det har vært noen fryktelige år inn og ut av sykehus, han gikk med konstant måling og alarmen ulte både natt og dag. Legene begynte å snakke om transplantasjon, men det ikke tilgjengelig for alle. Jeg har leita og leita etter noe som kunne hjelpe. Så kom jeg over LCHF. Jeg gikk over til det kostholdet over natta. Min sønn brukte noen mnd på å komme ned på samme nivå som meg. Ingen måltider er helt uten karbohydrater, det får man nok av gjennom grønnsaker. Men han spiser ikke brødmat i det hele tatt, aldri pasta, ris eller poteter. Han spiser i det hele tatt et ganske strengt lchf-kosthold. Ernæringsfysiologen som følger han opp steilet så det holdt. Hun ble sint og kalte meg stygge ting, og mente at barnevernet burde kobles inn. Det var stor oppstandelse, men jeg sto på mitt. Dette skulle vi prøve, men jeg var åpen for at dersom det ikke gikk, så måtte vi prøve noe annet. Nå er det 2,5 siden og min sønn lever et mye bedre liv. Han er blodsukkerstabil, og trenger mye mindre insulin enn før. Det er over ett år siden siste sykehusinnleggelse, og ingen snakker lenger om at han trenger transplantasjon. Protestene til ernæringsfysiologen har stilnet, men hun har ikke bedt om unnskyldning for sin oppførsel. Så jeg har knyttet meg til en privat ernæringsrådgiver som er lege og driver med LCHF. Noen av legene "våre" er helt overgitte over resultatene og spør og er nysgjerrige, men ingen tør ta i sin munn at dette bør prøves på alle med diabetes. De gamle kostrådene er så inngrodde at de er blitt en sannhet ingen tør rokke ved. Men heldigvis for min sønn så hadde han en mamma som turte stå i mot trusler og press fra de som heller skulle støttet og hjulpet oss. I dag vil jeg bare kaste opp når jeg hører noen titulere seg som ernæringsfysiolog, og bruker tittelen som ryggdekning for å rakke ned på lavkarbokosthold.

Marianne

16.01.2014 kl.13:49

Jeg er 32 år, har diabetes type 1 og har hatt det i 5 år. De 3 siste årene har jeg spist lavkarbomat.

Du som har barn med diabetes bør absolutt sette deg inn i lavkarbo. Du vet heller ikke hvordan det er å leve med diabetes, å kjenne følinger på kroppen. Du ser på andre hvordan det er. Så lite karbohydrater som mulig er det beste! Det blir mye enklere å beregne insulinmengde og antall følinger går dramatisk ned. (Selvsagt må sukker e.l. til ved føling.)

Fordeler med lavkarbo som diabetiker:

1. MYE MER stabilt blodsukker. Jeg ligger mellom 4 og 6 på alle målinger av kortidsblodsukker. 5.3 i langtidsblodsukker (det er det friske mennesker har)

2. Jeg bruker nesten ikke insulin, 1-2 enheter til de fleste måltid og har så godt som aldri føling lengre. Kan fint legge meg å sove med 4 i blodsukker uten å få føling om natten.

3. Lavkarbo kan fint kombineres med trening. Jeg trener 3-5 ganger i uken, spiller aktivt fotball.

4. Kolesterolet mitt har normale verdier.

5. BMI 22. Gikk ned fra 72 til 67 på ca. 2 mnd. da jeg startet med lavkarbo og det har jeg veid siden.

6. Sover bedre og mindre og er aldri trøtt om dagen.

Jeg spiser kjøtt, fisk, egg, ost, fete meieriprodukter osv., grønnsaker (også noe rotgrønnsaker men ikke så mye), nøtter, bær++++. Det meste egentlig, men ikke ting med sukker, hvetemel og mye stivelse. Et variert lavkarbo kosthold er naturlig og bra for helsen både for folk med og uten diabetes. Med diabetes er det utenkelig å ikke spise lavkarbo.

Diabetesspesialister på sykehus (sykepleiere, leger) kan ikke anbefale dette kostholdet ettersom korn og rotgrønnsaker utgår og fordi fettinnholdet er noe høyt. Likevel sier de aller fleste at det er mye som tyder på at lavkarbo er bra for diabetikere (også type 1), men at de ikke utfra norsk ernæringspolitikk kan anbefale det. De anbefaler likevel og benytte seg av det dersom man føler seg vel, har fint BS, kolesterol, vekt, osv. Jeg får støtte fra både fastlege, diabeteslege og diabetessykepleier om å spise lavkarbo.

Mvh Marianne

Skriv en ny kommentar

hits